دهه هایی برای «قهرمان‌سازی» با سبکی از مسعود کیمیایی!

به نقل از برنا، در این قسمت از برنامه علاوه‌ بر پرداختن به موضوع تصویر «قهرمان» در سینمای ایران با ‌ بر سینمای «مسعود کیمیایی» ،‌ تحولات سینمای ایران در دهه ۹۰ از منظر «تولیدات مستند» و نیز کارنامه جشنواره «سینماحقیقت» را مرور و یاد آوری داشت و مورد بررسی قرار گرفت.

در بخش اول برنامه امیررضا مافی، میزبان جواد طوسی و آرش خوشخو منتقد سینما بود تا درباره سهم اندک «قهرمان» در ویترین سینمای ایران به گفتگو بنشینند.

آرش خوشخو بحث خود در این بخش را با اشاره به فضای فرهنگی دهه ۵۰ آغاز کرد و گفت: فضای تولیدات فرهنگی و هنری ما در دهه ۵۰ همپای تحولات جامعه، معترضانه بود. قهرمان لوتی و خوش‌خنده و خوش‌مرام دهه ۴۰ در این دهه، به یک قهرمان ناامید، همیشه معترض و کنش‌مند در دهه ۵۰ می‌دهد که در سینمای مسعود کیمیایی هم رد این قهرمان را رویت می‌کنیم.

جواد طوسی هم بحث خود را با اشاره به سینمای مسعود کیمیای آغاز کرد و گفت: روشنفکر رادیکال معترض نسبت به دنیای قدیم و سنتی که معرض فروپاشی قرار دارد و همزمان نمی‌خواهد به دنیای نوین و مدرن دل‌ببندد و به چیزی خوش‌بین باشد، واکنشش می‌شود «قصیر»، «بلوچ» و «خاک». و یا فیلم «سفر سنگ» که به نوعی اولین فیلم مسعود کیمیایی است که از یک قهرمان فردی، به یک جمع قهرمان متمایل می‌شود.

خوشخو در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد. مسعود کیمیایی همواره برای خلق قهرمان یک نقطه «شر» ترسیم می‌کند. این شر، هرچه قوی‌تر باشد، قهرمان ما هم واقعی‌تر تصویر می‌شود. مثلا در فیلم «سرب» ما یک حریف قدر به نام صهیونیسم داریم و برای همین واکنش «نوری» برای‌مان جذاب می‌شود. در «قیصر» و «گوزن‌ها» هم همین نکته هست. در فیلم‌هایی مانند «ضیافت»، «سلطان» و حتی «مرسدس»، شر ماجرا می‌شود «ثروت» و «سرمایه‌داری».

آرش خوشخو اضافه کرد: بعد از «اعتراض» فکر می‌کنم این نقاط «شر» ضعیف می‌شوند. شری که در «حکم» و «رئیس» می‌بینیم گویی کاریکاتور هستند. حتی در فیلم‌ «جرم» که اثری کلیدی از این منظر است و خود کاراکترها هم گویی از جایی به بعد احساس می‌کنند به شر قوی‌تری نیاز دارند و برای همین با یک چرخش سراغ شرکت نفت می‌روند!

این منتقد ادامه داد: بازیگر نقش قهرمان در فیلم‌های مسعود کیمیایی بسیار حائز اهمیت است. در «ضیافت» و «سلطان» فریبرز عرب‌نیا این موهبت را به سینمای «مسعود کیمیایی» داد اما محمدرضا فروتن در این قالب جا نگرفت و از آن بدتر پولاد کیمیایی است که نتوانستند نقش قهرمان در سینمای «مسعود کیمیایی» را ایفا کنند.

دهه هایی برای «قهرمان‌سازی» با سبکی از مسعود کیمیایی!

بیشتر بخوانید:
« ۳۹ روز » در مکزیک اکران می‌شود